States Cannot Live Without War

In a buried room adjoining a trench, two Russian soldiers facing the German invaders steal time to debate   not the mere issue of why WWI has exploded in their faces but why war exists at all. Sounding like teachers chastising a wayward student, Solzhenitsyn’s characters not only lay out the dual role of states as the causal agent of war and simultaneously the protector of people from their evil selves but seem to put Solzhenitsyn’s great (self-perceived) predecessor firmly in his place: “war and peace” (a dilemma for “superficial minds”) is not the issue; the issue is the nature of man. What better place to discuss the nature of man than in a trench during World War I!

Мира без войн — пока ещё не бывало. За семь, за десять, за двадцать тысяч лет. Ни самые мудрые вожди, ни самые благородные короли, ни Церковь — не умели их остановить. И не поддавайтесь лёгкой вере, что их остановят горячие социалисты. Или что можно тсортировать осмысленные, оправданные войны. Всегда найдутся тысячи тысяч, кому и такая война будет безсмысленной и не имеющей оправдания. Просто: никакое государство не может жить без войны, это — одна из его неизбежных функций….

Войнами — мы расплачиваемся за то, что живём государствами. Прежде войн — надо было бы упразднить все государства. Но это немыслимо, пока не искоренена наклонность людей к насилию и злу. Для защиты от насилия и созданы государства….

В обычной жизни тысячи злых движений из тысячи злых центров — направлены во всякие стороны безпорядочно, против обижаемых. Государство призвано эти движения сдерживать — но оно же плодит от себя новые, ещё более сильные, только одно направленные. Оно же временами бросает их все в единую сторону — и это и есть война. Поэтому дилемма мир—война — это поверхностная дилемма поверхностных умов. Мол, только бы войны прекратить, и вот уже будет мир. Нет! Христианская молитва говорит: мир на земле и в человецех благоволение! Вот когда может наступить истинный мир: когда будет в человецех благоволение! А иначе будут и без войны: душить, травить, морить, колоть под рёбра, жечь, топтать, плевать в лицо….

Истинная дилемма: мир—зло. Война — только частный случай зла, сгущённого во времени и в пространстве. И тот, кто отрицает войну, не отрицая прежде государств, — лицемер. А кто не видит, что первичнее войны и опаснее войны всеобщее зло, разлитое по человеческим сердцам, — тот верхогляд. Истинная дилемма человечества: мир в сердцах — или зло в сердцах. Зло мирового сознания. А преодолеть зло мирового сознания — это не антивоенная демонстрация, пройтись по улице с тряпками лозунгов. Преодолеть — на это отпущено нам не поколение, не век, не эпоха, но вся история от Адама до Второго Пришествия. И даже за всю историю, всеми совместными силами мы так ещё и не сумели одолеть. И упрекнуть вы можете не того студента, и не того священника, кто добровольно пришёл в воюющую армию, — естественно прийти туда, где страждут многие, — а того, кто не борется со злом. [Александр Солженицын, КРАСНОЕ КОЛЕСО, УЗЕЛ II, Октябрь Шестнадцатого on Solzhenitsyn.ru.]

At no time has the world been without war. Not in seven or ten or twenty thousand years. Neither the wisest of leaders, nor the noblest of kings, no yet the Church–none of them has been able to stop it. And don’t succumb to the facile belief that wars will be stopped by hotheaded socialists. Or that rational and just wars can be sorted out from the rest. There will always be thousands of thousands to whom even such a war will be senseless and unjustified. Quite simply, no state can live without war, that is one of the state’s essential functions….

In ordinary life thousands of bad impulses, from a thousand foci of evil, move chaotically, randomly, against the vulnerable. The state is called upon to check these impulses–but it generates others of its won, still more powerful, and this time one-directional. At times it throws them all in a single direction–and that is war. So then, the dilemma of peace versus war is a superficial dilemma for superficial minds. ‘We only have o stop making war and we shall have peace.’ No! The Christian prayer says “peace on earth and goodwill among men. Otherwise even without war men will go on strangling, poisoning, starving, stabbing, and burning each other, trampling each other underfoot and spitting in each other’s faces….[Willetts, Tr., November 1916, 52-3.]

The real dilemma is the choice between peace and evil. War is only a special case of evil, concentrated in time and space. Whoever rejects war without first rejecting the state is a hypocrite. And whoever fails to see that there is something more primitive and more dangerous than war–and that is the universal evil installed into men’s hearts–sees only the surface. Mankind’s true dilemma is the choice between peace in the heart and evil in the heart. The evil of worldliness. And the way to overcome this worldliness is not by antiwar demonstrations, processions along the streets with signs bearing slogans. We have been granted not just one generation, not just an age, not just an epoch, to overcome it, but the whole history from Adam to the Second Coming. And throughout history our combined forces have failed to overcome it. You could rightly reproach neither the student nor the priest who voluntarily joined the fighting army–they naturally went where so many others were suffering–but those who do not struggle against evil. [54.]

Evil mandates coercion, which permits abuse of power.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s