Solzhenitsyn’s Philosophy of History

In the middle of his study of the causes of the Russian Revolution, which focuses on telling the stories of innumerable individuals from their own perspective…allowing the reader to their thoughts, Solzhenitsyn observes:

Почему и вся жизнь человека, если рассмотреться, составляется почти из одних ошибок? Почему вовремя никак нам не дано принимать верные и светлые решения, — но лишь запетливать, запетливать свою жизнь, — и только стариковским ослабленным взглядом различать упущенное? Всякий новый раз мы уверены в правоте — и всякий раз ошибаемся. [КРАСНОЕ КОЛЕСО, УЗЕЛ III, Март Семнадцатого, 23 февраля – 18 марта, Книга 3, 49.]

La vie entiere d’un homme, d’ailleurs, si on l’examine, pourquoi est-elle presque entierement constituee d’erreurs? Pourquoi ne nous est-il jamais donne a temps de prendre des decisions justes et sereines, pourquoi ne faisons-nous que tricoter notre vie de travers et ne discernons-nous nos manquements qu’avec le regard affaibli du vieillard? A chaque nouvelle fois, nous sommes convaincus d’avoir raison, et chaque fois nous nous trompons. [Mars dix-sept Tome 3, 45.]

And thus Solzhenitsyn sums up in three sentences his answer to the question (“How did the Russian Revolution occur?”) concerning which he wrote three thousand pages, an answer that constitutes both the kernel of a philosophy of history and a philosophy of life. He continues, exploring the rambling, thoughtful self-critique of an aging man and then, suddenly, is back to Russia, with its aging Tsarist system also facing death by a thousand errors of a thousand self-important yet perhaps also well-meaning individuals making their endless mistakes and never seeing the implications.

В государствах, как и в жизни отдельного человека: всё приходит и уходит — хлыном. Было — несметно, и вдруг — ничего. Человек живёт и государство живёт — в видимом здоровьи, и сами не знают, что они — уже при крае.

Dans la vie des Etats comme dans celle de l’individu, tout vient et repart par flux et reflux. Une quantite innombrable, et puis soudain plus rien. Un homme, un Etat vit dans une bonne sante apparente, ignorant eux-memes qu’ils sont deja au bout. [47.]

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s